Zabawy ruchowe dla dzieci z wykorzystaniem wierszyków to świetny pomysł na przyjemnie spędzony czas z maluchem w domu i nie tylko. Pokazujemy dzieciom, że gimnastyka może być świetną zabawą, ćwiczymy pamięć, myślenie oraz koordynację wzrokową-ruchową. Dzieci poznają części ciała i zaczynaja lepiej orientować się w schemacie swojego ciała. Wspieramy także rozwój mowy.
Oto kilka wierszyków przy których można wykonywać zabawy ruchowe.
Rączki robią klap, klap, klap
Rączki robią klap, klap, klap (dzieci klaszczą w ręce)
Nóżki robią tup, tup, tup (dzieci tupią)
Tutaj swoja główkę mam (dzieci trzymają się za głowy)
i na brzuszku bam bam bam (dzieci klepią się po brzuszku)
Buzia robi am, am am (dzieci mówią am, am, am)
Oczka patrzą tu i tam (dzieci patrzą raz w jedna a raz w drugą stronę)
tutaj swoje uszka mam (dzieci pokazują uszy)
i na nosku sobie gram (dzieci udają, że grają na nosie jak na flecie)
Baloniku nasz malutki
Baloniku nasz malutki rośnij duży okrąglutki
balon urósł, że aż strach, przebrał miarę no i trach
(dzieci stają w ciasnym kole, wraz z wierszykiem tworzą coraz większe koło, oddalają się od siebie. gdy balonik pęka dzieci siadają na podłodze)
Dziesięć palców mam – na pianinie gram (dzieci udają, że grają na pianinie)
i dwie rączki mam – na bębenku gram (dzieci udają, że grają na bębęnku)
Dziesięć palców mam i na trąbce gram (dzieci pokazują 10 palców i grę na trąbce)
i dwie ręce mam, więc zaklaszczę wam (dzieci klaszczą)
Głowa, ramiona, kolana, pięty
Głowa, ramiona, kolana, pięty
Kolana, pięty, kolana, pięty
Głowa, ramiona, kolana, pięty
Oczy, uszy, usta, nos
(dzieci po kolei wskazują części ciała wskazane w wierszu)
Zobacz również: Zestaw gier „Ja mam, kto ma?”
My jesteśmy krasnoludki
My jesteśmy krasnoludki, hopsasa, hopsasa! (dzieci podskakują)
Pod grzybkami nasze budki, hopsasa, hopsasa! (dzieci nad głową robią z rąk budki)
Jemy mrówki, żabie łapki, oj tak tak, oj tak tak! (dzieci pokazują jak jedzą)
A na głowach krasne czapki, to nasz znak, to nasz znak! (dzieci tworzą z rąk czapki)
Gdy kto zbłądzi, to trąbimy – tru tu tu, tru tu tu! (dzieci udają, że trąbią)
A kto senny to uśpimy – lu lu lu, lu lu lu (dzieci kładą złączone dłonie pod policzek i udają, że śpią)
Gdy ktoś skrzywdzi krasnoludka – no no no, no no no! (Dzieci kiwają palcem wskazującym)
To zapłacze niezabudka – ojojoj, ojojoj! (dzieci udają, że płaczą)
Pada deszczyk
Pada deszczyk, pada deszczyk (dzieci palcami pokazują padający deszcz)
wieje, wieje wiatr (dzieci rączkami pokazują wiejący wiatr)
Pada deszczyk, pada deszczyk
wieje, wieje wiatr
Błyskawica, grzmot (dzieci klaszczą, a potem tupią)
błyskawica, grzmot
a nad nami kolorowa tęcza (dzieci dłońmi pokazują nad głową tęcze)
Kółko graniaste czterokanciaste
Kółko graniaste czterokanciaste, kółko nam się połamało
cztery grosze kosztowało a my wszyscy bęc!!
(dzieci tańczą w kółeczku, na hasło “bęc” padają na ziemię)
Ręce do machania
Ręce do machania (dzieci machają rękami)
nogi do skakania (dzieci tupią)
palce do liczenia (dzieci pokazują palce)
a zęby do mycia (dzieci szeroko się uśmiechają)
Głowa do kiwania (dzieci kiwają głową na tak lub nie)
uszy do słuchania (dzieci nadstawiają uszy)
oczy do mrugania (dzieci mrugają powiekami)
usta do śpiewania (dzieci śpiewają NANANA)
Taka mała micitanka
Taka mała micitanka mi się spodobała (dzieci pokazują dłońmi coś małego)
Pióro takie duże miała, sama taka mała (dzieci pokazują coś dużego, a potem małego)
Taka mała, taakie pióro, taakie pióro, taka mała (dzieci pokazują coś małego, coś dużego i tak naprzemiennie)
Taka mała, taakie pióro, taakie pióro, taka mała.
(wierszyk mówimy coraz szybciej)
Bierzemy muchy w paluchy
Bierzemy muchy w paluchy (dzieci szczypią powietrze przed sobą)
Robimy z muchy racuchy (dzieci klepią naprzemiennie w dłonie)
Kładziemy muchy na blachy (dzieci otwartymi dłońmi klepią w kolana)
radochy mamy po pachy (dzieci wkładają dłonie pod pachy i machają rękami)
Lewa łapka, prawa łapka
Lewa łapka (dzieci pokazują lewą dłoń)
Prawa łapka (dzieci pokazują prawą dłoń)
Ja jestem niedźwiadek (dzieci wskazują na siebie)
Lewa nóżka (dzieci podnoszą lewą nogę)
Prawa nóżka (dzieci podnoszą prawą nogę)
A to jest mój zadek (dzieci wypinają pupę i klepią się po niej)
Lubię miodek, kocham miodek (dzieci głaszczą się po brzuchu)
Podbieram go pszczółkom (dzieci w powietrzu zagarniają dłońmi)
Lewą łapką (dzieci pokazują lewą dłoń)
Prawą łapką (dzieci pokazują prawą dłoń)
Albo ciągnę rurką (dzieci udają, że piją przez słomkę)