11 pomysłów na zabawy integracyjne dla dzieci w przedszkolu

Zabawy integracyjne w przedszkolu są dla dzieci bardzo ważne. Szczególnie we wrześniu w pierwszych dniach nowego roku szkolnego. Wpływają na poczucie bezpieczeństwa, dobre samopoczucie oraz niwelują stres wśród dzieci.

Głównym celem zabaw integracyjnych jest poznanie się nawzajem w grupie, pomoc w pokonaniu trudności w nawiązywaniu relacji między dziećmi. Zabawy integracyjne pomagają w zaadaptowaniu się do nowego środowiska przedszkolnego.

Przygotowaliśmy 11 pomysłów na zabawy integracyjne w przedszkolu, które pomogą dzieciom poczuć się zdecydowanie lepiej wśród nowych koleżanek i kolegów.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: ZESTAW GIER „JA MAM, KTO MA?” DO DRUKU

,

Witam tych, którzy…

 Dzieci stoją w swobodnie w różnych częściach sali, nauczyciel mówi:

  • Witam tych, którzy są w przedszkolu pierwszy raz!
  • Witam tych, którzy już chodzili do przedszkola!
  • Witam tych, którzy lubią się wesoło bawić!
  • Witam tych, którzy lubią skakać!

Czytaj również: Zabawy ruchowe z pokazywaniem

Witamy się

W trakcie zabawy dzieci swobodnie chodzą po sali, a nauczyciel podaje sposoby powitania:

  • przywitajcie się skinieniem głową z każdą mijaną osobą
  • pomachajcie do kolegów i koleżanek
  • uściśnijcie dłonie kolegów i koleżanek
  • przytulcie się do wybranych przez Was osób
  • przybijcie piątki z każdą mijaną osobą

Powitanie

Darmowe pomoce dydaktyczne

Newsletter
Otrzymuj darmowe pomoce dydaktyczne na maila. Zapisz się do newslettera.

W trakcie tej zabawy integracyjnej dzieci poruszają swobodnie po sali w rytm muzyki. Nauczyciel ustala sposób powitania np.: cześć, jestem … . Dzieci mogą też witać się łokciem, przybiciem piątki czy pomachać siebie. Na czas powitania nauczyciel wycisza  muzykę, a zadaniem dzieci jest przywitać się z jak największą ilością osób.

Poszukaj osoby, która tak jak ty…

Dzieci spacerują po sali przy dźwiękach muzyki lub tamburyna. W trakcie przerwy w muzyce wykonują polecenia nauczyciela:

  • poszukajcie osoby, która jest podobnego wzrostu
  • poszukajcie osoby, która ma ubranie w takim samym kolorze (jeden element)
  • poszukajcie osoby, która ma włosy tej samej długości
  • poszukajcie osoby, która ma oczy tego samego koloru

Dzieci odszukują właściwą osobę i witają się z nią, poprzez podanie dłoni lub pomachanie ręką. Ilość poleceń w tej zabawie integracyjnej zależy tylko od kreatywności nauczyciela.

Nauka imion (wg K.W. Vopla)

Jest to zabawa integrująca, której celem jest nauka imion. Dzieci wraz z  nauczycielką siedzą w kręgu. Zabawę inicjuje nauczycielka, mówiąc jestem Monika i swędzi mnie tu, pokazując palcem miejsce, które ją swędzi np.: brzuch. Dziecko siedzące obok nauczyciela mówi jesteś pani (ciocia) Monika i swędzi Cię tu, pokazując w tym samym czasie miejsce, które swędziała nauczyciela. Następnie dziecko odwraca się do swojego sąsiada i wypowiada to samo zdanie, pokazując, gdzie je swędzi.

Imię i gest

Nauczyciel wraz z dziećmi stoją w kręgu. Nauczyciel rozpoczyna zabawę, wchodząc do środka koła i wykonuje dowolny ruch ciała. Dzieci powtarzają gest nauczyciela i wypowiadają jego imię. Następnie do środka wchodzą kolejno dzieci i wykonują wymyślone gesty.

Pobierz za darmo: Karty ruchowe ze zwierzętami

Do swojego koloru

Do tej zabawy integracyjnej potrzebne będą koła w trzech lub czterech kolorach, które nauczyciel przyklei dzieciom do bluzek. Dzieci spacerują po sali w rytm grany przez nauczyciela na tamburynie. Na przerwę w muzyce dzieci dobierają się w pary z osobami o takim samym kolorze koła. Ważna zasada jest taka, by w trakcie zabawy nikt nie został bez pary. 

Do pary

Do tej zabawy integracyjnej należy przygotować obrazki zwierząt, owoców lub inne. Ważne by każdy obrazek występował co najmniej dwukrotnie. Każde dziecko dostaje obrazek (najlepiej przypiąć go do bluzki dziecka). Dzieci tańczą lub spacerują w rytm muzyki, na sygnał nauczyciela próbują odnaleźć swoja parę. Trudniejsza wersja zabawy to: dzieci otrzymują karteczki z obrazkiem zwierzęcia. Na sygnał nauczyciela wydają dźwięki zwierzęcia i próbują odnaleźć swoją parę.

Sałatka owocowa

Dzieci siedzą w kręgu, a nauczyciel przydziela każdemu dziecko nazwę jednego owocu (maluchom można przykleić do bluzki obrazek z wybranym owocem). Na hasło nauczyciela np.: gruszka, dzieci którym przydzielono ten owoc zamieniają się miejscami. Hasła możno modyfikować dowolnie wymieniając jeden, dwa lub więcej owoców. Na hasło sałatka owocowa wszystkie dzieci zamieniają się miejscami.

Magiczna czapeczka

Dzieci stoją w kręgu, gra rytmiczna muzyka. Zabawę rozpoczyna nauczyciel zakładając na głowę magiczna czapeczkę, wchodzi do kręgu i wykonuje kilka tanecznych, prostych ruchów. Dzieci naśladują nauczyciela, po czym przekazuje on czapeczkę kolejnemu dziecku w kręgu. Zabawa trwa dopóki wszystkie dzieci nie pokażą swoich ruchów tanecznych.

O kim mówię?

Dzieci siedzą w kole. Zabawę rozpoczyna nauczyciel opisując jedno z dzieci. Zadaniem wszystkich osób jest odgadnięcie, kogo opisuje nauczyciel. Kto zgadnie pierwszy, mówi kolejną zagadkę.

Pozostaw komentarz

Dodaj Odpowiedź

RodzicielskieInspiracje.PL - Zabawy, gry i prace plastyczne dla dzieci
Logo