Zabawy ruchowe w przedszkolu są bardzo ważnym elementem dnia. Najbardziej odpowiadają potrzebom i zainteresowaniom przedszkolaków, rozwijając sprawność fizyczną. Poprzez zabawy ruchowe dzieci kształtują postawę ciała, uczą się współpracować w grupie, dyscypliny oraz zasad panujących w świecie.
Podstawa Programowa przedszkola wskazuje na obowiązek organizowania zabaw ruchowych w przedszkolu. Pamiętajmy, że rozwój fizyczny dzieci jest bardzo ważny. Jednocześnie zabawy te wprowadzają dzieci w dobry nastrój i pozwalają rozładować nadmiar energii. zabawy ruchowe powinny być stosowane u dzieci wtedy, gdy tylko jest ku temu okazja.
Zobacz również: Zabawy ruchowe z pokazywaniem – 10 wierszyków
Ważnym elementem dnia w przedszkolu są ćwiczenia poranne, których celem jest wytworzenie pogodnego nastroju, zdyscyplinowanie grupy, wyrabianie sprawności fizycznej i pobudzenie organizmu. Z podanych poniżej ćwiczeń można stworzyć ciekawe i kreatywne zestawy ćwiczeń porannych. Pamiętajmy, że do zabaw ruchowych można użyć szarf, piłek, woreczków.
Zabawy orientacyjno-porządkowe:
- Samochody: do zabawy potrzebne są dwa kółko, jedno w kolorze zielonym a drugie w czerwonym. Dzieci biegają swobodnie po sali, udając samochody. starając się wymijać. Na widok czerwonego kółka zatrzymują się, na widok zielonego ruszają dalej. można zastosować też polecenia głosowe.
- Figurki: dzieci poruszają się po sali w rytm muzyki, na hasło nauczyciela figurki zatrzymują się przybierając najdziwniejsze pozy, na hasło marsz ruszają dalej.
- Sufit-nos-podłoga: dzieci stają w kręgu lub rozsypce , na hasło nauczyciela sufit dzieci wysoko wyciągają ręce do góry, na hasło nos dotykają nosa palcem wskazującym. na hasło podłoga robią przysiad.
- Pająk-muchy: Dzieci biegają swobodnie po sali udając muchy. na hasło Pająk idzie zastygają w bezruchu. Chętne dziecko udając pająka, obchodzi muchu sprawdzając czy ktoś się rusza. Jeśli tak zaprowadza je w wyznaczone miejsce do swojej sieci.
- Bąki: dzieci stoją w rozsypce w bezruchu, na hasło bąki nakręcone zaczynają kręcić się wokół własnej osi, na hasło bąki stop zatrzymują się i siadają na podłodze.
- Ptaki: w wyznaczonym miejscu sali tworzymy gniazdo, można do tego celu użyć szarf. Dzieci udając ptaszki siedzą w gnieździe w siadzie skrzyżnym, z rękami złożonymi z tyłu. Na hasło Ptaszki wyfruwają z gniazda dzieci wybiegają z gniazda na paluszkach, szeroko machając rękami
- Kwiaty i motyle: do zabawy potrzebujemy kolorowych krążków (potrzeba ich co najmniej tyle ile w grupie jest dzieci. Rozkładamy kolorowe krążki po sali, udają one kwiaty. Dzieci udając motyle fruwają między nimi. Na hasło nauczyciela Kwiaty kwitną, dzieci przysiadają na krążkach, na hasło słonko grzeje dzieci znowu zaczynają fruwać. Można zmodyfikować zabawę przydzielając dzieciom kolory odpowiadające kolorom krążków. Wtedy dzieci przysiadają na krążku w takim samym kolorze.
- Ruch uliczny: nauczyciel dzieli dzieci na dwie grupy, jedne są przechodniami a drugie pojazdami (samochodami, rowerami czy motorami). Nauczyciel wyznacza ulicę, przy której stoją dzieci-pojazdy oraz chodnik, przy którym stoją dzieci-przechodnie. Nauczyciel jest policjantem, który kieruje ruchem. Gdy wskazuje na pojazdy, to dzieci-przechodnie stoją i czekają na swoją kolej. jeśli wskaże na pieszych pojazdy zatrzymują się. Dla urozmaicenia zabawy można z dziećmi stworzyć ulicę, pasy oraz używać chorągiewek w zielonym i czerwonym kolorze.
- Murarz: Dzieci stoją na jednym końcu sali, nauczyciel staje pośrodku. Jest murarzem a dzieci cegiełkami. Przedszkolaki na hasło cegiełki na mur starają się przebiec na drugi koniec sali, unikając dotyku nauczyciela Kogo dotknie nauczyciel ten staje się cegiełka. Nauczyciel-murarz ustawia dzieci jedno obok drugiego, budując mur, co utrudnia innym przedostanie się na drugi koniec sali. zabawa trwa aż wszystkie cegiełki zostaną złapane.
- Pomniki: dzieci poruszają się swobodnie po sali. Na hasło nauczyciela pomnik dobierają się w pary lub trójki i dotykając się wybranymi częściami ciała tworzą pomnik, dopóki nie usłyszą hasła dzieci biegają.
- Tratwa: do zabawy potrzeba gazet lub dużych arkuszy papieru. Będą to tratwy na morzu. Dzieci biegają swobodnie po sali, omijając tratwy i siebie nawzajem. Na hasło powódź muszą wskoczyć na najbliższą tratwę i utrzymać się na niej, tak by żadne dziecko nie spadło z niej.
Pobierz również: Karty ruchowe dla dzieci do druku
Zabawy z elementami podskoków i równowagi
- Przejście przez kałużę: . nauczyciel rozkłada je w różnych miejscach sali, na hasło Kałuże małe i duże dzieci przechodzą między kroplami, tak by żadnej nie nadepnąć. Na hasło Wejdź do kałuży (małej lub dużej) dzieci stają na kałuży obiema stopami. Na hasło skacz przez kałużę dzieci przeskakują przez krople deszczu.
- Pajacyki: Dzieci są pajacykami, które skaczą rytmicznie przy tamburynie.Gdy gra bębenek pajace zastygają w bezruchu.
- Bieg z omijaniem przeszkód: woreczki leżą porozkładane w różnych miejscach sali. dzieci biegają i omijają przeszkody przeskakując je
- Kładka: do zabawy nauczyciel potrzebuje kartki, które układa w jeden długi ciąg. Jest to kładka, po której dzieci będą przechodzić. Można wprowadzić utrudnienie: dzieci będą przechodzić kładkę równocześnie starając się wyminąć się, tak by nikt z niej nie spadł.
- Zajączki: Dzieci siedzą w rozsypce w przysiadzie podpartym. Na hasło Zajączki stają w słupka dzieci w przysiadzie prostują się, na hadło zajączki skaczą dzieci skaczą jak zające.
- W worku: dzieci skaczą po sali ze złączonymi nogami.
- Bocian: dzieci chodzą swobodnie po sali, na hasło bocian starają się przyjąć pozycję na jednej nodze i wytrzymać chwilę w bezruchu.
- W wodzie kąpią się dzieci: dzieci skaczą kilka razy w górę, na hasło nauczyciela hop – wyskakuja wyżej a potem chowaja się pod wodę (wykonują przysiad, chowając głowę między kolanami).
Zobacz również: Zestaw gier “Ja mam, kto ma?”
Zabawy bieżne
- Liście na wietrze: do zabawy potrzebny jest pompon z pociętej na paski bibuły. kiedy nauczyciel potrząsa pomponem- wieje wiatr a dzieci liście biegają w różnych kierunkach, kiedy wiatr cichnie, dzieci opadają na ziemię czyli przysiadają na niej.
- Dzieci i pszczoły: nauczyciel dzieli na salę na dom oraz łąkę. Podczas zabawy dzieci swobodnie biegają po łącę, gdy usłuszczą brzęczenie pszczoły, to uciekaja do domu.
- Muchomor goni: jedno dziecko jest muchomorem,ma założoną szarfę. Reszta dzieci (grzyby jadalne) spaceruje po sali przy spokojnej muzyce. Na hasło muchomor goni dziecko, które jest muchomorem łapie grzybki jadalne. pierwsze złapane dziecko staje muchomorem.
- bieg z omijaniem przeszkód: woreczki lub pachołki są porozkładane na podłodze. Dzieci biegają, omijając wszystkie przeszkody.
- Samoloty: Dzieci udają samoloty. Na początku zabawy siedzą w przysiadzie z rękami rozłożonymi do lotu. na hasło samoloty startują wstają i z rękami rozłożonymi biegają po sali. Na hasło samoloty lądują siadają w przysiadzie.
- Berek-kucanka: dzieci biegają swobodnie, jedno dziecko jest berkiem i z szarfą w dłoni goni uciekające dzieci. Kto przykucnie tego nie wolno złapać.
- Bieg zaprzęgów: do zabawy potrzebna jest obręcz. Nauczyciel dobiera dzieci w pary, jedno z nich wchodzi do obręczy i trzyma ja na wysokości talii. Drugie chwyta obręcz oburącz z tyłu- powozi zaprzęgiem. Dzieci biegają w rytmie wystukiwanym na bębenku czy tamburynie.
- Żer dla rybek: dzieci chodzą w kole trzymając się za ręce. nauczyciel jest poza kołem. W pewnym momencie nauczyciel rzuca w środek koła piłke (żer dla rybek) . Która rybka pierwsza chwyci piłke, ta staje przy nauczycieli i rzuce piłkę w koło.
Zabawy z elementem czworakowania
- Pracowite mrówki: do zabawy potrzebne są woreczki. Dzieci przesuwają woreczki raz prawą a raz lewą dłonią idą na czworakach. Na sygnał nauczyciela siadają na dywanie i podrzucają woreczki do góry i próbują je chwytać.
- Pieski na spacerze: do zabawy potrzebne są szarfy, które nauczyciel rozkłada jako budy dla psów. Jeśli nie ma szarf można wyznaczyć miejsce w sali.Dzieci czworakują po dywanie udając psy. Na hasło pieski do budy dzieci udają do budy. Na hasło Pieski na spacer dzieci na czworakach wychodzą z budy.
- Dwa kotki: nauczyciel dobiera dzieci w parach. Zadaniem maluchów jest naśladowanie kotów: chodzenie na czworaka, picie mleka, przytulanie się, zwijanie w kłębek itp. Można zmodyfikować zabawę dając dzieciom kulki z gazet, które na czworaka muszą toczyć.
- Wyścigi raków: nauczyciel dzieli dzieci na dwie grupy. Pierwsza to raki a druga kibice. Kibice siadają z boku sali a dzieci-raki ustawiają się na jednym końcu sali. dzieci ustawiają się jak raki i starają się jak najszybciej dojść na przeciwległy bok sali, druga grupa im kibicuje. potem następuje zamiana ról.